Sjøfartsdirektoratets Magasin | A4 Westcon
1450
page-template-default,page,page-id-1450,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE
Skipets navn er Samskip Endurance. Foto: Ed Van Den Hoek

Hos Westcon går bærekraft og kvalitet hånd i hånd

Westcon Yards prøver aktivt å gjøre sin del av arbeidet for å ivareta den norske posisjonen i det internasjonale markedet. Med innovative løsninger innen offshore, energi og maritim, har Westcon bygget seg en markedsledende posisjon som totalleverandør av bærekraftige ferger og skip.

– Fleksibilitet, kompetente medarbeidere, effektiv mobilisering og leveringsdyktighet er våre kjennetegn, sier leder for skipsbygging i Westcon, Endre Matre.

 

Han forteller videre at Westcons verft har vært ledende totalleverandører av skip og ferger som gjennom mange år har flyttet standardene til innovasjon, teknologibruk og bærekraftige løsninger.

 

Skipet «Viking Lady» ble bygget av verftet i 2009, og var et av de første i verden til å gå på energi fra flytende naturgass. Siden den gang har det skjedd mye, og det bygges i dag utslippsfrie ferger ved verftet.

 

– Westcon Yard står både for bygging av nye skip og ombygging av eksisterende skip til mer miljøvennlige fartøy. I fjor høst ankom el-fergen «MF Nesvik», og ikke lenge etter fikk den selskap av søsterfartøyet «MF Hydra», som vil bli verdens første hydrogendrevne bilferge, forteller Matre.

 

Norsk kvalitet

Matre presiserer at Westcon kan tilby kundene gode bærekraftige løsninger av høy kvalitet.

 

– Historien har vist oss at det også er samfunnsøkonomisk lønnsomt å velge norske totalleverandører, sier Matre.

 

Norge har en stolt skipsbyggertradisjon som strekker seg mange år tilbake, der innovativ maritim industri stadig har tilpasset seg nye behov og bruk av miljøvennlig teknologi.

 

Matre påpeker at det derfor er viktig at man tar vare på konkurransekraften som Norge besitter, i form av verdensledende teknologi- og prosjektkompetanse, og ikke minst høye krav til HMS og kvalitet ved norske verft.