Sjøfartsdirektoratets Magasin | A14 Norsk Polarinstitutt
1209
page-template-default,page,page-id-1209,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE

FF «Kronprins Haakon»

– rigget og klar for islagte farvann

Norges nye isgående forskningsskip «Kronprins Haakon» skal overvåke miljø- og klimatilstanden i havene i Arktis og 
Antarktis. Vinteren 2019 var «Kronprins Haakon» på sitt første tokt til Antarktis, sommeren 2019 vender det baugen nordover for utforskning av havet i Arktis.

– Skipets isbryteregenskaper gjør det i stand til å gå lengre nord i isen, takle mer krevende isforhold enn tidligere fartøy og samle klimadata fra der de menneskeskapte endringene i naturen skjer raskest, i polar-
områdene, sier direktør Ole Arve Misund fra Norsk Polarinstitutt.

Det er Norsk Polarinstitutt som eier skipet, Havforskningsinstituttet drifter det og UiT Norges arktiske universitet er største bruker.

Skipet har 15 laboratorier, ekkolodd, fjernstyrt ubåt, helikopterdekk, seismikk, trål og muligheter for å sende ut værballonger. Det har stor kapasitet til kontainere, last og forsyninger. Skipet har også “moon pool” – en luke som åpnes i skutebunnen og gjør det mulig å senke ned 
forskningsutstyr, selv i tykk is. Isbryterbaugen, i kombinasjon med 
maskinkraft, gjør at skipet kan holde 3 – 4 knop jevn fart gjennom tung sjø og en meter massiv is. Hvis isforholdene blir krevende er skroget laget for at fartøyet kan hente fart, ramme isen og klatre opp på den for å bruke tyngden til å knekke isen ned.

«Kronprins Haakon» er bygd etter de siste reglene for sikkerhet og med topp moderne motorer som gir lite utslipp. Skipet har dobbelt skrog, kan ta imot redningshelikopter, slepebåter og slukke skipsbranner. Det kan huse 55 personer og har 38 lugarer.

Les mer om FF «Kronprins Haakon» på nettsiden: www.npolar.no