Sjøfartsdirektoratets Magasin | A09 OSM
1205
page-template-default,page,page-id-1205,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE

OSM først ute med støttefunksjoner fra nytt operasjonssenter

OSM Maritime er en uavhengig leverandør av et omfattende produktspekter innenfor maritime tjenester. Siste skudd på produktstammen er «OSM ON», der OSM introduserer et nyskapende service-tilbud fra selskapets nye operasjonssenter i Singapore.

Operasjonssenteret tilbyr døgnkontinuerlige tjenester til både enkeltskip og flåter. Etter en prøveperiode som begynte høsten 2018 for fartøyer under full teknisk drift, tilbyr OSM nå støttefunksjoner innenfor respons- og risikostyring ikke bare til eiere, men også forsikringsselskaper, finansinstitusjoner og meglere, sier Bjoern Sprotte, COO og president i OSM Maritime.

– Fra operasjonssenteret kan vi bedre fartøyenes sikkerhet gjennom en ny måte å overvåke skipets operasjoner på, i tillegg til å være et kompetent kontaktpunkt ved kriser og uønskede hendelser, sier han.

Erfaringene fra prøveperioden er gode.

– Alle våre operatører er høyt kompetente sjøfolk med lang erfaring, sier Sprotte.

– Med OSM ON og operasjonssenteret er kompetent og pålitelig assistanse alltid tilgjengelig. Vi ønsker å være en reell støttespiller for mannskapet på det enkelte fartøy, og tilbyr alt fra grunnleggende krisehåndtering til full operasjonell overvåking og risikostyring. I utgangspunktet er målet å bidra til økt sikkerhet i tillegg til optimal og effektiv drift av kundens fartøyer i tråd med gjeldende regelverk. Som en ren tjenesteleverandør har OSM alltid sterkt fokus på kundens behov, og OSM ON åpner nå for nye kunder som kan være med på å videreutvikle tjenestene ytterligere, sier han.

– Vi mener det er en god idé å sentralisere de funksjonene som kan sentraliseres, og er alltid oppdatert på gjeldende regelverk. Gjennom en enkel og standardisert prosess kan vi for eksempel varsle om når det er på tide å øke fokus på miljøkrav eller andre forhold, sier Sprotte.

– Og hvis det inntreffer en uønsket hendelse, kan alle skip i flåten motta umiddelbar varsling.

Blant tjenestene OSM ON tilbyr, finnes emisjonskontroll og overvåking av drivstoff-forbruk. OSM tar samfunnsansvar på alvor, og bærekraft er en grunnleggende verdi. Med det nye tjenestetilbudet bidrar selskapet til mer miljøvennlige operasjoner gjennom utslippsreduksjoner, samtidig som optimalisering av kostnader blir ivaretatt.

– Med det nye operasjonssenteret går vi fra administrasjon av enkeltskip til flåteoperasjoner. På den måten kan vi bidra enda sterkere til effektive operasjoner for våre kunder.

OSMs tjenestetilbud er i kontinuerlig utvikling og er basert på kompetanse og erfaring bygget opp gjennom 30 år med maritime operasjoner.

– Vi er opptatt av å adressere alle de små og store «pain points» knyttet til drift av fartøyer. Det gir vår virksomhet retning og mening, og det faktum at vi ikke selv bygger eller opererer egne skip, gjør oss til en mer helstøpt service-leverandør, sier Sprotte. Han har også en god nyhet til norske kunder.

– Som en komplettering av OSM ON utvikler vi nå tjenester i Arendal, rettet mot de særskilte behovene innenfor offshore og bøyelastere. Sammen med operasjonssenteret i Singapore kan vi tilby viktige og innovative støttefunksjoner til den norske offshore-næringen, avslutter Sprotte.