Sjøfartsdirektoratets Magasin | A2 Grønt Skipsfartsprogram
1198
page-template-default,page,page-id-1198,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE
With Orca blir verdens første nullutslipps bulkskip. Skipet som skal sjøsettes i 2024 er et 88 meter langt og 16,5 meter bredt skip med et lastevolum på 6.500 m3 drevet frem av hydrogen og rotorseil. Foto: Norwegian Shipdesign

Vareeierne styrker Norges posisjon som verdensledende sjøfartsnasjon

Offensive, fremsynte vareeiere har nøklene. Nøklene til mer miljøvennlig og bærekraftig transport. Men også nøkler for å styrke Norges posisjon som en verdensledende sjøfartsnasjon. Og nøkler for å realisere Norges målsettingen om å etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart.

Og de offensive, fremsynte vareeierne er i gang. Felleskjøpet Agri og HeidelbergCement har for kort tid siden sammen tildelte en 15 års kontrakt til Ulvan rederi for drift av verdens første nullutslipps bulkskip.

 

Gjennom Grønt Skipsfartsprogram fant de to vareeierne hverandre. Og sammen – også med andre partnere – utviklet de pilotprosjektet som nå blir realisert.

 

To blir til ett

Se for deg et skip som laster korn ved Felleskjøpets anlegg i Moss og setter kursen for Stavanger hvor lasta skal losses. Samtidig laster et annet skip pukk og stein i Rogaland og setter kurs for Østlandet. Utenfor kysten av Sørlandet møtes de to, tunglastede, gamle skipene. Noen dager senere møtes de samme skipene igjen. Omtrent samme sted. Men da med motsatt kurs. Og da begge i ballast.

 

I henhold til kontrakten med Ulvan rederi skal de to skipene bli avløst av ett. Ett skip som kan frakte korn fra øst til vest og stein og pukk fra vest til øst. Uten utslipp av klimagasser. Og uten at det blir stein i brødet.

 

Da nyheten første gang ble lansert og konkurransen tillyst kommenterte Norsk Klimastiftelse det på følgende måte:

«Det mest interessante med prosjektet som statsråd Sveinung Rotevatn kastet glans over, er ikke om dette faktisk blir verdens første utslippsfrie lasteskip. Det interessante er forretningsmodellen. Vareeierne er kommet på banen.»

Vareeierforum

«Gjennom Grønt Skipsfartsprogram har ulike vareeiere funnet sammen og skapt løsninger ingen av oss ville ha klart alene,» sier Lars Erik Marcussen i HeidelbergCement.

 

Når nå Grønt Skipsfartsprogram tar et nytt initiativ og formaliserer samarbeidet med vareeiere, blir det med Marcussen som forumets leder. Med seg har han både personlig engasjement og konkrete resultater. Med seg får han ventelig også flere titalls vareeiere – store og mindre.

 

Narve Mjøs, som med entusiasme og smittende tro på norske maritime næringer har ledet Grønt Skipsfartsprogram siden oppstarten i 2015, sier:

 

«Målet med forumet er å utrede samarbeidsmuligheter for vareeiere slik at de skal kunne redusere så vel egne kostnader som utslipp. En viktig grunn til at lille Norge er en stormakt innen skipsfart er vår evne til å samarbeide. Vareeierforumet vil gi oss ytterligere styrke til fortsatt å lede an i det grønne skiftet til sjøs.»

Narve Mjøs. Narve.Mjos@dnv.com