Sjøfartsdirektoratets Magasin | 12 Pantet 11 500 båter
1182
page-template-default,page,page-id-1182,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
1000 kroner i vrakpant og tilskudd til avfallsanleggene sørger for at kasserte fritidsbåter blir tatt hånd om. FOTO: Redningsselskapet

Pantet 11500 båter

8 000 privatpersoner, lag og foreninger har fått vrakpant for fritidsbåtene sine.

Fra ordningen kom i gang høsten 2017 og ut 2018 er det levert inn 11 500 båter, forteller seksjonsleder Mette Follestad i Miljødirektoratet.

1000 kroner

Vrakpantordningen er delt i to. De som leverer inn en kassert fritidsbåt, får 1 000 kroner i vrakpant. I tillegg betales det ut tilskudd til dem som behandler de kasserte båtene – det vil blant annet si avfallsmottakene i kommunene.

– Om lag 8000 privatpersoner, foreninger og lag har mottatt 11,5 millioner kroner i vrakpant, og 44 anlegg har mottatt 18,6 millioner i tilskudd, forteller Follestad.

Når kasserte fritidsbåter ikke blir liggende igjen i naturen som søppel, så betyr det i neste omgang mindre mikroplast, peker hun på.

Ja til register

Avfall Norge, Norboat, Kongelig Norsk Båtforbund og Finans Norge er blant dem som tar til orde for et obligatorisk småbåtregister.

– Sjøfartsdirektoratet vil ønske et obligatorisk småbåtregister velkommen. Vi vil gjerne ta på oss oppgaven med å drive et slikt register, sier seksjonssjef Ole Johannes Kamlund.

– Det er stor enighet om behovet for et slikt register blant båtorganisasjonene, finansnæringen og utøvende myndigheter. Ønsket er å få en bedre oversikt over det som flyter rundt, noe som ikke eksisterer i dag, sier han.

Ulykker og vrakpant

Kamlund peker på behovet for et register med tanke på ulykker, tyverier, miljø og andre saker der det er viktig å finne fort frem til hvem som eier båten. Men også for å sikre at vrakpantordningen virker som den skal:

– Dokumentert eierskap sikrer at en eventuell utbetaling av vrakpant går til riktig person. Det har jo vært noen oppslag der andre enn eierne har forsynt seg med sånne båter, minner Ole Johannes Kamlund på.

– Etablering av et obligatorisk småbåtregister er avhengig av politisk vilje, fastslår han.

Mette Follestad Fritidsbåter som leveres inn, betyr mindre mikroplast i havet, sier Mette Follestad.
Sjøfartsdirektoratet vil ønske et obligatorisk småbåtregister velkommen.