Sjøfartsdirektoratets Magasin | 05 Sliter med papirmølla
1176
page-template-default,page,page-id-1176,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Sliter med papirmølla

Han fortviler over papirarbeidet, men engasjerer seg for å få samlet søppel. Tore Østeig ønsker seg enklere kontorjobb for de minste fiskefartøyene.

Det er nesten så jeg må ha sekretær ombord for å få til alt. Det blir mye, sier Tore Østeig. Han er skipper på garnbåten «Polaris» fra Stamsund. Østeig engasjerer seg mot søppel, men synes det er tungt å holde tritt med papirarbeidet.

Skipperen må ta alt

– De som er 20 mann og minst to i styrhuset til enhver tid, de har tid til å drive på med papirmølla. For oss som er mindre, skyves alt over på skipperen, sier han.

Østeig ville heller hatt kontrollører som kom om bord og sjekket at alt var i orden, slik at han slapp å håndtere alle papirene.

– Vi er jo ikke i styrhuset. Der er vi til og fra feltet. Ellers står vi på dekk hele dagen, sier han.

Søppelendringer

På «Polaris» er det enkelt å ta vare på avfallet:

– Det meste er husholdningssøppel som vi produserer hver dag i byssa. Vi er to som jobber her og vi bor ikke om bord, så det blir ikke så mye annet enn kaffeposene og litt annet. Det andre vi må tenke på, er maritimt søppel – det som vi får opp av havet, peker Østeig på.

– Vi fiskerne har stått på dekk i fem, ti, tjue år. Jeg har stått her i snart 30. Før fikk vi opp en plastpose, en hermetikkboks eller en meter med ledning, så snudde vi oss bort til rekka og slapp det ut igjen, sier han.

25 kilo skrot

Nå tar han det opp, og han håper å få en bedre løsning for å bli kvitt det igjen. I fjor veide han det han fikk opp, for moro skyld, og forteller om 25 kilo liner, garnrester, strømpebukser, colabokser og annet søppel. Han har notert seg posisjoner der redskapen blir sittende fast, og han kan tenke seg å søke midler for å få til en kartlegging.

Østeig skulle gjerne hatt en enklere ordning for å få levert maritimt søppel. Det er vanskelig å ha åpne containere – de blir gjerne fylt opp av alle andre enn fiskerne. Men en container som det går an å levere til, for eksempel med nøkkel på fiskebruket, kan være en god løsning, mener han. Og:

– Det du bringer på land, skal ikke koste deg noe.

Informasjon

Så er det viktig å informere. Han viser frem raden med klistremerker fra servicebedrifter, mottak og forsikringsselskap.

– Vi bør lage små emblemer og dele ut til sjarkene på samme måte. Jeg tipper vi har hatt 70 til 90 fiskefartøyer i Stamsund i vinter. De kommer fra både Finnmark og Lindesnes. Hadde det vært laget en blokk med klistremerker hos fiskekjøperne, så hadde alle fått vite hvor de skulle levere avfallet, sier han.

Kanskje det kunne vært lokket med en premie, også. Et lotteri på linje med kartonglotteriet – at det trekkes ut en hotellhelg eller noe slikt til en av dem som har levert, foreslår Tore Østeig.

TORE ØSTEIG ER alene i styrhuset ut til og inn fra feltet. Ellers arbeider han på dekk, og det er vanskelig for ham å få tid til papirarbeidet.
Det andre vi må tenke på, er maritimt søppel – det som vi får opp av havet.