Sjøfartsdirektoratets Magasin | 03 Ferje styrer selv over fjorden
1174
page-template-default,page,page-id-1174,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Til vanlig går MF Folgefonn i normal rutedrift for Norled, men i perioder blir den lånt ut til Wärtsilä for testing og utvikling av nytt utstyr. FOTO: Wärtsilä

Ferje styrer selv over fjorden

Mens kapteinen reiser seg fra stolen klapper MF Folgefonn sømløst til kai ved Hodnanes. Etter en liten pause går den fra kai igjen, krysser fjorden og legger til ved Jektevik ferjekai. Alt uten inngripen fra kaptein eller styrmann.

Nå opplever dere noe helt unikt. Automatisk kryssing med ferje, sier kommunikasjonsdirektør i Wärtsilä, Jane Jünger, mens hun ser utover gruppen av potensielle kunder, som er invitert med på testtur med MF Folgefonn. Til tross for flystreik har en stor gruppe amerikanere tatt turen, samt representanter fra ferjebransjen i Danmark. Sjøfartsdirektoratet, som har ansvar for å godkjenne bruk av systemet, var også på plass under testturen i mai.

Trykker på «seil»

I to år har Wärtsilä jobbet med å utvikle programvare og teknologi som kan få ferjen, som ferjerederiet Norled stiller til disposisjon, til å foreta både docking og kryssing på autopilot. Det nye systemet fungerer slik: Når operatøren av ferjen skal seile til neste destinasjon, starter man gan- ske enkelt operasjonen ved at kapteinen velger “Seil”.  Da tar det autonome kontrollsystemet over styringen av fartøyet. Ruten er allerede plottet inn i systemet, som er utviklet av Jann-Timothy Mayer, programvareingeniør ved Wärtsiläs San Diego-kontor.

GPS og lasere viser vei

Navigasjonen av fartøyet ivaretas ved å benytte en rekke spor og veipunkter som fører skipet til neste destinasjon. Den autonome kontrolleren, som er basert på dagens dy- namiske posisjoneringssystem, styrer far- tøyets kurs, fart og posisjon basert på forhåndsde- finerte spor og veipunkter.

– Systemet er basert på GPS, men vi har også montert lasere på ferjen og på kaien på Jektevik, som skal fungere som back-up i tilfelle det blir problemer med GPS’en, forklarer Mayer. Teknologien er fremdeles ikke i stand til å lese trafikkbildet og styre unna hindringer, og kapteinen følger seilasen nøye fra plassen sin på broen. Han kan når som helst bytte til manuell styring av fartøyet.

Må godkjennes før ordinær drift

Selv om ferjen MF Folgefonn til vanlig trafikkerer sambandet Jektevik-Nordhuglo-Hodnanes er det nye systemet forbeholdt testturer. Enn så lenge.

– Vanligvis kjører vi på gamlemåten. Det er ikke lov å bruke det med passasjerer ennå. Dessuten får vi ikke skrudd det på uten Jann-Timothy (Mayer, journ. Anm.), ler overstyrmann Bjørn Hystad. Bruk av systemet må nemlig godkjennes av Sjøfartsdirektoratet før det kan benyttes i ordinær drift av ferjen. Senioringeniør i Sjøfartsdirektoratet, Nils Haktor Bua har vært med på flere tester av systemene på Folgefonn, og mener det er mye som peker mot at ferjen får godkjenningen i orden.

– Vi ser på dette som tilleggsutstyr på broen, til hjelp for kapteinen. Det erstatter ikke mannskapet eller eksisterende løsninger, men blir et supplement som øker sikkerheten, sier Bua.

Stort potensiale

Prosjektet har vekt stor oppmerksomhet, både i inn- og utland. Ingve Sørfonn, som er teknisk direktør i Wärtsilä, forteller at de har hatt besøk av interessenter fra både USA og Asia.

– I prinsippet er det et enkelt system å sette inn på andre fartøy, så lenge det har nok propellkraft. Ved denne typen teknologi kan en optimalisere overfarten, slik at den blir mer kostnadseffektiv, sier Sørfonn.

Fakta:

  • Fartøyet «Folgefonn» er 85 meter langt og eies av det norske rederiet Norled.
  • Ferjen ble også benyttet i forbindelse med den første testingen av Wärtsilä sitt autodocking-system, som ble gjennomført tidlig i 2018.
  • MF Folgefonn er også utstyrt med hybrid fremdrift med trådløs lading.
TRAKK INTERESSENTER: Potensielle kunder fra Danmark og USA tok turen til Sunnhordland for å se MF Folgefonn krysse fjorden autonomt. FOTO: Wärtsilä